Haku

Kysymyksiä ja vastauksia

Täältä saat vastauksia meille usein esitettyihin kysymyksiin.

Mikä Smartson on?
Haluamme saada sinut mukaan ja kuulla juuri sinun mielipiteesi! Perinteisen mainonnan sijaan haluamme saada kuluttajien äänen kuuluville, kun yritykset pyytävät ihmisiä testaamaan tuotteitaan ja jakamaan mielipiteensä sosiaalisessa mediassa. Smartson mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden testauksen sekä jakaa kokemuksesi muiden kanssa. Smartsonilla on yli 390 000 käyttäjää. Asiakkaamme ovat innovatiivisia yrityksiä, jotka ymmärtävät rehellisten arvioiden merkityksen ja että hyviä tuotteita kannattaa antaa kokeiltavaksi.
Miksi yritykset haluavat antaa tuotteita testattavaksi Smartsonin kautta?
Kun yritys antaa tuotteensa lukuisien ihmisten testattavaksi ja arvioitavaksi, se osoittaa olevansa rohkea yritys, joka haluaa kuunnella kuluttajia. Testatut ja myönteisen vastaanoton saaneet tuotteet saavat Crowdscore-laatuleiman. Se on luotettava markkinointikanava palvelua käyttäville yrityksille. Kuluttajien mielipiteet ja ajatukset ovat avainasemassa tuotekehityksen kannalta.
Mitä testaajilta vaaditaan ja miten pääsen testaajaksi?
Testaajilta vaaditaan intoa testata tuotteita ja palveluita sekä halua jakaa kokemuksensa muille. Voit hakea testeihin osoitteessa http://smartson.com/fi/hae-testipilotiksi/. Jos sinut valitaan, toivomme sinun jakavan tuotearvioitasi muun muassa sosiaalisessa mediassa tekstinä, kuvina tai videomateriaalina. Saat tietoja uusista testeistä tykkäämällä Smartsonista Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä tai Google+:ssa, tilaamalla uutiskirjeemme tai tutustumalla sivustoomme smartson.fi.
Maksaako testaaminen?
Tavoitteenamme on tarjota kaikille käyttäjillemme jännittäviä tehtäviä erilaisten tuotetyyppien ja palvelujen parissa. Smartsonilla on useita testejä, joissa pääset testaamaan tuotteita maksutta. Tarjoamme myös hieman kalliimpia tuotteita testattavaksi, jolloin voit testaajana ostaa tuotteen tai palvelun alennettuun hintaan kokemustesi jakamista vastaan.
Mistä saan testattavan tuotteen?
Käytämme erilaisia jakelumuotoja tuotteen ja testin tyypistä riippuen. Päivittäistavaroita/elintarvikkeita varten saat yleensä pdf-kupongin, jonka voit tulostaa ja ottaa mukaan myymälään. Tietyissä tapauksissa testaajille lähetetään tekstiviestinä mobiilikuponki, joka näytetään myymälässä. Muut tuotteet lähetetään maksutta kirjeenä tai pakettina. Toimitus on yleisesti ottaen aina maksuton testaajalle, ostitpa tuotteen alennettuun hintaan ennen testiä tai sen jälkeen. Jos kyseessä on testi, jossa voit ostaa tuotteen, osto suoritetaan joko suoraan Smartsonin Shopify-verkkokaupassa, toimeksiantajan kotisivulla tai vaihtoehtoisesti kampanjassa mukana olevalta jälleenmyyjältä. Joskus meillä on testejä, joissa voit kokeilla tuotetta maksutta ja päättää myöhemmin, haluatko ostaa tuotteen alennettuun hintaan tai palauttaa sen maksutta. Ilmoitamme aina selkeästi, mikä koskee kutakin testiä.
Voivatko alle 18-vuotiaat osallistua?
Eivät. Testaajien on oltava vähintään 18-vuotiaita.
Miten kauan testijakso kestää?
Kesto vaihtelee testeittäin. Päivittäistavaroita testataan noin 3–4 viikkoa ja teknisiä tuotteita 4–5 viikkoa.
Kuinka monta kuvaa/videota minun odotetaan julkaisevan?
Testitehtävät ovat erilaisia kussakin testissä, ja tarkemmat tiedot ilmoitetaan aina testin alkaessa. Arviointeihin on hyvä sisällyttää tekstiä, kuvia tai videoita. Voit jakaa niitä aktiivisesti käyttämissäsi sosiaalisissa medioissa, kuten Facebookissa, Instagramissa, YouTubessa ja Twitterissä, sekä Smartsonin testaajien blogissa. Laatu on määrää tärkeämpää.
Onko minulla oltava oma blogi, jotta voin toimia testaajana?
Ei, se ei ole vaatimus. Bloggaaminen tapahtuu sivulla, jonka luomme juuri tiettyä testiä varten.
Miten teen reklamaation testituotteesta?
Jos testattava tuote on viallinen tai rikkoutuu testin aikana, ota yhteyttä tukeemme osoitteessa support@smartsontestpilot.zendesk.com, niin autamme ratkaisemaan ongelman. Testijakson jälkeen reklamaatiot tehdään suoraan valmistajalle. Alennettuun hintaan lunastettuja testituotteita koskee sama takuu kuin täyteen hintaan ostettuja tuotteita. Ota tällaisissa tilanteissa yhteyttä suoraan valmistajaan.
Saako testituotteen myydä?
Testaajan on pidettävä tuote hallussaan vähintään 6 kuukauden ajan testijakson päättymisestä, jotta voimme esittää täydentäviä kysymyksiä. Sen jälkeen testaaja voi itse päättää, mitä tuotteella tekee.
Kuinka testaajat valitaan?
Joihinkin tuotteisiin käytetään toimeksiantajan laatimia valintakriteerejä, kuten maantieteellinen hajautuma, ikä jne. Joskus testaajat valitaan sattumanvaraisesti.
Miksi minua ei koskaan valita testaajaksi?
Testaajiksi haluavia on paljon. Se on meistä hienoa, mutta sen vuoksi emme voi valitettavasti tarjota kaikille mahdollisuutta testata kaikkia tuotteita. Mitä useampia testejä teemme, sitä useammat pääsevät osallistumaan. Panostamme siihen, että pystyisimme tarjoamaan testeissä aiempaa suuremman tuotemäärän – muun muassa tarjoamalla testejä, jossa testaaja ostaa tuotteen alennettuun hintaan, jolloin toimeksiantaja pystyy antamaan testiin useampia tuotteita ja useammat testaajat voivat osallistua testiin.
Miksi minun on ostettava tuote tietyissä testeissä?
Testit, joissa testaaja ostaa tuotteen ainutlaatuiseen alennettuun hintaan, mahdollistavat useampien testaajien osallistumisen testiin. Esimerkiksi elektronisten laitteiden testeissä valmistajalla ei ole mahdollisuutta maksaa kaikkia testituotteita. Vastine on erilainen jokaisessa testissä. Jaat kuitenkin aina kokemuksiasi ja monissa tapauksissa kirjoitat arvioita ulkopuolisiin sivustoihin.
Miten hinnoittelu tapahtuu testeissä, joissa testaajan odotetaan ostavan tuotteen?
Käytämme kolmea erilaista käsitettä: testaajille tarkoitettu erikoishinta, (ainutlaatuinen) alennettu hinta ja noin puolet markkinahinnasta. Alla on selitetty eri käsitteet ja niiden tarkoitus. Testaajille tarkoitettu erikoishinta: Hinta, joka on voimassa testaajille, jotka ostavat tuotteen ennen testiä tai sen jälkeen. Testaajille tarkoitettu erikoishinta määritellään aina XX eurona. Alennettu hinta: Käytetään juoksevassa tekstissä, kun samassa testissä on useita tuotteita. Ilmoitamme tiedot alennetusta hinnasta aina selkeästi kohdassa ”Lue lisää testistä”. Hinta koskee sekä ennen testiä että sen jälkeen suoritettavaa ostoa. Noin puolet markkinahinnasta: Käytetään, kun hinta on määritetty noin puoleen markkinahinnasta. Lähteenä käytetään eri hintavertailusivustoja (ilmoitetaan vastaavalla kampanjasivulla hakemuksen alla). Käytämme käsitettä ”noin”, sillä markkinahinta voi vaihdella ajan myötä ja siksi myyntihinta voi laskea tai joskus nousta hakemuksen lähettämisen ja oston suorittamisen välisenä aikana. Käytetään vain silloin, kun testaajan odotetaan ostavan tuotteen ennen testiä.
En löydä tuotetta myymälästä. Mitä teen?
Meillä ei ole mahdollisuutta taata tuotteiden saatavuutta kaikissa myymälöissä, mutta testeissä, joissa käytämme kuponkeja, asiakkaamme ovat huolehtineet tuotteen hyvästä kattavuudesta. Joissain tapauksissa tuotteet ovat voineet loppua ja joissain tapauksissa kauppias ei ole ottanut tätä tuotetta hyllyyn. Voit aina rohkaista kauppiasta ottamaan tuotteen valikoimaansa. Jos et löydä tuotetta ennen testijakson loppua, arvostaisimme sitä, että täytät testin arviointilomakkeen (jos sellainen lähetetään kyseisessä testissä) ja ilmoitat, ettet pystynyt kokeilemaan tuotetta.
Milloin mobiilikuponkeja käytetään?
Mobiilikuponki (tekstiviesti) on nopea ja tehokas tapa jakaa kuponkeja. Monissa tapauksissa mobiilikupongit eivät kuitenkaan toimi, sillä tietyt elintarvikekauppaketjut eivät tue tekniikkaa, jolloin käytämme muita jakelumuotoja.
Mitä tarkoittaa arviointi ulkopuolisissa sivustoissa?
Tietyissä testeissä testaajien tehtävä on kirjoittaa arvioita riippumattomiin arviointisivustoihin, kuten https://hintaopas.fi/ tai vastaavat. Tiedot kuhunkin testiin liittyvistä ulkopuolisista sivustoista lähetetään testin alkaessa. Muista sivustoon valitsemasi käyttäjätunnus, sillä kysymme sitä usein arviointilomakkeessa.
Olen jo lähettänyt arviointini, mutta sain kuitenkin muistutuksen. Miksi?
Tarkista, mitä viestissä sanotaan. Kaipaammeko vielä arvosteluja, videoita/kuvia vai vastaustasi arviointilomakkeeseen? Kun puhumme arvosteluista, tarkoitamme julkaisuja sosiaalisessa mediassa ja ennen kaikkea julkaisuja arviointisivustoissa (kuten https://hintaopas.fi/ jne.). Arviointi on verkkolomake, jossa kysymme lopullista arviotasi. Sähköpostiviesti ja linkki verkkolomakkeeseen lähetetään testijakson lopussa. Vältä muistutukset antamalla arviointiin saman sähköpostiosoitteen kuin annoit hakemukseenkin.
Mistä löydän arvioinnissa kysyttävän käyttäjätunnuksen?
Arvostelusivustoilla voit antaa nimesi tai valita käyttäjätunnuksen ennen kirjoituksesi julkaisemista. Pyydämme tätä käyttäjätunnusta arviointilomakkeessa, jotta löydämme arvostelusi sivustosta.
Ota yhteyttä tukeen
Etkö löydä vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä tukeemme, joka voi auttaa sinua: support@smartsontestpilot.zendesk.com Haluaisiko yrityksesi tietää lisää toimintatavoistamme? Ota yhteyttä toimitusjohtaja Karl Händeliin soittamalla numeroon +46 70 758 60 10 tai lähettämällä viesti osoitteeseen karl@smartson.se